Regnvejr...

...med barberskum og frugtfarve



Fag: Natur/Teknologi

Emne: Vand, regnvejr

Færdigheds- og vidensområdet: Vand, luft og vejr

Klassetrin: 0.-3. klassetrin

Vejledende tidsforbrug: 1 lektion


Modellen:

I indskolen kan være svært at forstå, hvorfor det regner. Derfor bruger jeg denne model hjælpe eleverne, så det bliver mere konkret for dem og derved bliver det også letter at forstå.


Regnvejr faglig forklaring:


Fordampning
Den største fordampning på Jorden sker på havene. Vandet bliver optaget i luften og stiger op i atmosfæren, når solen skinner på havet. Salt er for tungt til at lette, derfor er der kun ferskvand i atmosfæren.


Fortætning
Luften bliver koldere, når den stiger op i atmosfæren, fordi den kommer væk fra den varme jordoverflade. Luftens indhold af vand stiger, da luften trækker sig sammen. På den måde dannes der skyer, og det kalder man for fortætning.



Du skal bruge:

▪︎ Et bæger med vand

▪︎ Et bæger med olie

▪︎ Barberskum

▪︎ Frugtfarve - gerne blå



Det skal du gøre:

Kom barberskum ned i bægret med vand.

Snak om begrebet fortætning, og forklar eleverne, at barberskummen er en sky, og vandet er luften mellem jorden og skyen.


Kom frugtfarven ned i bægret med olie.

Hæld olien og frugtfarven ned over barberskummen.

Forklar eleverne, at skyen bliver fyldt med vand, og snak med dem om, hvad de kan se der sker, når der kommer meget vand i skyen.


Lidt efter begynder det “at regne”. Snak med eleverne om begrebet nedbør, og hvordan modellen viser det.


Man behøver ikke bruge olie. Jeg gør det, så det ikke “regner” med det samme.