Trivsel i naturen

Jeg er slet ikke i tvivl om, at naturen kan noget helt særligt i forhold til trivsel og samarbejde.



Rigtig mange elever er ikke på hjemmebane, når de er i naturen, eller hvis de skal afprøve udelivsaktiviteter. Når eleverne møder en aktivitet, så er det ofte sådan, at ingen af eleverne i gruppen på forhånd ved, hvordan man kan eller skal løse den. Derfor kan man via udeaktiviteter skabe lighed mellem eleverne.


Det kan for eksempel være at tænde bål med et tændstål. Der er mange elever, som aldrig har haft et tændstål i hånden før. De vil ofte møde flere udfordringer ved denne aktivitet:


▪︎ Hvordan skal man bruge tændstålet?

▪︎ Hvilke materialer skal man bruge til et bål?

▪︎ Hvordan skal man lægge materialet til bålet. 

▪︎ og mange andre udfordringer.


Jeg oplever, at gruppen ofte prøver at finde en løsning sammen. Nogle elever står måske lidt i baggrunden, men de hepper på deres kammerater. Når det så lykkes for dem, så bliver det en fælles  succes for hele gruppen.



Flere elever er deltagende 

Når jeg laver aktiviteter i naturen, så oplever jeg også, at stort set alle elever er deltagende. De er ikke nødvendigvis alle sammen med fra starten, men der går sjældent lang tid, så er alle en del af aktiviteterne. Her er et eksempel fra min hverdag: 

Jeg skulle på trivselstur med en 5. klasse. Vi skulle ud i naturen, og lave forskellige samarbejdsøvelser - for eksempel tænde bål med tændstål, finde bestemte arter, lege stratego og meget andet.


En elev gav inden turen udtryk for, at han havde ondt i halsen, og ville helst blive hjemme. Men han ville godt prøve at tage med, da det måske ville gå over. 

Da vi kom frem til shelterpladsen, hvor vi skulle lave de forskellige aktiviteter, så ville han meget gerne hjem, da det stadig gjorde ondt i halsen. Vi aftalte, at jeg først satte de andre elever i gang med den første aktivitet, og så ville jeg ringe hjem.


Eleverne blev sat i gang, og jeg skulle lige til at ringe hjem. Men inden jeg havde fundet nummeret frem, så var han i fuld gang med aktiviteten sammen med de andre elever. Sådan fortsatte det resten af dagen, og han nævnte på intet tidspunkt, at han gerne ville hjem. 

Dagen efter kom han og fortalte mig, at det  nok ikke havde været helt rigtigt, at han havde haft ondt i halsen. Han havde i hvert fald fået det bedre på turen, og det havde været en rigtig god dag.


Så ja - jeg synes, at naturen kan noget helt særligt.